În urmă cu o săptămână, ministrul Apărării, Gabriel Leş a confirmat oficial că licitaţia pentru corvetele multifuncţionale destinate Forţelor Navale Române a fost câştigată de asocierea Şantierul Naval Constanţa – Naval Group şi că, cel mai probabil, procesul de fabricare a navelor va fi demarat la finalul acestui an. Conform adevărul.ro, ministrul Gabriel Leș a precizat:
„Cred cu tărie că este un moment extrem de important pentru Forțele Navale Române, care de aproape 30 de ani nu au mai primit tehnică nouă (…). Oferta câștigătoare a fost declarată cea depusă de asocierea dintre Naval Group și Șantierul Naval Constanța. Perioada de livrare a acestor corvete este de 7 ani, iar în trei ani de zile trebuie să avem gata prima corvetă. (…) În același contract și în aceeași sumă (1,2 miliarde de euro-n.r.) se va face și modernizarea fregatelor de tip T22 pe care le avem”.
Printre ofertanții aflați la licitație s-au numărat:
  • Naval Group – cu propunerea pentru nava GOWIND 2500 – propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD, soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet;
  • Damen – corveta Sigma 10514 – propulsie hibridă disel-electrică CODOE, soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics, sistem tactic Thales;
  • Fincantieri – corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi și denumită Abu Dhabi Enhanced – propulsie disel-disel CODAD, soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet.
Totodată, Ministrul Apărării a mai spus că decizia de atribuire a acestui contract a fost luată chiar dacă la DNA există un dosar în care se cercetează unele suspiciuni legate de licitaţie.
„M-am consultat cu juriștii ministerului și s-a ajuns la concluzia că acea plângere nu poate influența procedura. Dacă vor exista persoane vinovate acelea vor plăti”
A declarat Gabriel Leş, potrivit sursei citate.
În urma acestei decizii, Forțele Navale Române vor fi dotate cu nave performante de ultimă generației de tip GOWIND 2500, acestea fiind deja contractate de către forțele navale din Malezia, Emiratele Arabe Unite și Egipt.
Misiunea acestor corvete va fi de a asigura cercetarea permanentă a litoralului Marii Negre.
„Noua corvetă va asigura cercetarea permanent a litoralului și a Mării Negre, dar și desfășurarea de acțiuni militare, independent sau în cadrul unor grupări multinaționale, precum asigurarea integrității spațiului maritim. Corvetele și cele două fregate T22 R vor constitui, prin rotație, un grup de nave care să fie pus la dispoziția NATO și UE, în vederea îndeplinirii angajamentelor asumate de România”, potrivit MApN.
Navele GOWIND 2500 au un deplasament de 2.500 de tone și de asemenea vor dispune de o propulsie combinată Diesel-electric – CODLAD (Combined Diesel Electric and Diesel). De asemenea vor avea la dispoziție sisteme cu jeturi de apă pentru o mai bună manevrabilitate.
Unul din elementele deosebite ale corvetelor Gowind este modulul central care găzduiește singurul catarg al navei, senzorii, radarul, sistemul de conducere al focului și centrul de comandă. Denumit PSIM (Panoramic Sensor and Intelligence Module), acesta este construit separat de restul navei și apoi este montat după ce restul navei a fost lansat la apă, potrivit hotnews.ro. Acest modul cu un singur catarg permite o acoperire de 360 de grade a senzorilor fără să existe posibilitatea de a interfera cu alte elemente structurale ale navei.
Radarul este poziționat sub senzori, fiind acoperit cu o structură din metale composite pentru protecție. De altfel sub radar este poziționat centrul de comandă (CIC), dar și cel de conducere a focului, unde acționează o parte din echipaj.
GOWIND 2500 are 102 metri lungime, 16 metri lățime și poate atinge o viteză maximă de peste 45 kilometri pe oră. De asemenea, raza de acțiune a acestei nave este de 6.900 de kilometri, la o viteză mai mare de 20 de kilometri pe oră. Este o navă dotată cu diferite sisteme de război electronic, dar și cu o mulțime de senzori care furnizează date sistemului de luptă.
De altfel sistemele de armament sunt MBDA, care constau în rachete anti-navă Exocet Block 3 (care vor fi amplasate pe fiecare parte a navei, acestea sunt cele mai cunoscute rachete, fiind testate și în condiții reale), sisteme anti-aeriene VL Mica (lansatorul cu cele 16 VL Mica va fi poziționat pe partea din față a navei și totodată în spatele tunului principal de 76 mm și în fața punții de comandă), la care se mai adaugă și torpile. Un plus la aceste corvete este legat de faptul că sunt echipate cu un tun principal OTO Melara de 76 de milimetri, dar și cu alte două tunuri automate de 20 de milimetri.
La capitolul dotare, nava mai are un hangar care poate fi utilizat de un elicopter de 10 tone sau de sisteme de drone. De altfel echipajul pentru un corvete GOWIND 2500 poate fi format din 65 de marinari, iar la bord își au baza și 15 ofițeri din Forțele pentru Operații Speciale.


În urma acestei decizii, Damen a înaintat, marți, o plângere la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) luând în considerare un litigiu inițiat anterior de Fincantieri, și a sesizat Curtea de Apel București pentru multiple nereguli care au afectat rezultatul Programului de înzestrare „Corvetă multifuncțională”, anunță MEDIAFAX.
Compania informează că decizia vine ca urmare a faptului că toate părțile implicate în licitație, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate și de încălcare a confidențialității, unele dintre ele fiind invocate ca temei pentru suspendarea procedurii în trecut, chiar de către Ministerul Apărării Naționale.