joi, 5 februarie 2015

VIDEO La mulți ani, Gică Hagi!

Gică Hagi împlineşte astăzi 50 de ani! E greu să mai scrii lucruri noi despre cariera celui mai mare şi mai mediatizat fotbalist român din toate timpurile.


Cu toate astea, din discuţiile purtate în aceste zile cu oameni din lumea fotbalului constănţean pe tema evenimentului “Hagi 50” a ieşit la iveală un subiect necunoscut marelui public. “Ştiţi cine a fost primul antrenor al lui Hagi?”, m-a întrebat Dumitru Antonescu, fostul fundaş de legendă al Farului din anii 70-80. “Iosif Bukossy, ştie toată lumea!”, răspund sigur pe mine. “Vedeţi că nu ştiţi. Vă spun eu. Cornel Bădilă a fost primul antrenor care i-a pus ghetele în picioare lui Hagi, în 1974, când avea nouă ani, la Pescăruşul Casa Pionierilor din Constanţa. L-a pregătit doi ani după care I l-a dat lui Ioji Bukossy, la juniori la Farul”.
Nu mi-a venit să cred că mai există amănunte nescrise despre începuturile carierei lui Hagi, care în 1973 s-a mutat cu familia la Constanţa.
Cornel Bădilă are 74 de ani şi locuieşte în Constanţa. Este pesionar de 20 de ani. Răspunde la telefon cu o voce fermă, de om încă în putere. La început este reticent. Subiectul Hagi îl răscoleşte. “Am închis de mult subiectul. Nu mai am chef să vorbesc despre asta. Am avut chestiuni pe care le iau cu mine în mormânt”, a încercat bărbatul să o reteze scurt.
Nu a făcut-o însă. Gigel, aşa cum îl alinta pe copilul Gheorghe Hagi, are un loc aparte în inima bătrânului profesor, chiar dacă se consideră un tip mai rece.  
“Pe Hagi l-am descoperit în 1974 la selecţiile pe care le făceam la Casa Pionierilor. Am lucrat doi ani şi jumătate cu el. Organizam campionate de minifotbal între şcolii, la noi în parc, iar pe cei talentaţi îi păstram. Formam echipe pentru Cupa Speranţelor. Farul nu avea grupe de copii”, a explicat Cornel Bădilă. Hagi era elev la Şcoala Generală nr. 23.

“Nu se mai naşte unul ca el în România, 100 de ani de acum încolo”

Antrenorul a continuat: “Gigel era foarte talentat. Era peste toţi, se vedea că are stofă. Nu se mai naşte unul ca el în România, 100 de ani de acum încolo. În primul an a fost cam zbuciumat, dar l-am stăpânit. Se juca şapte la şapte, trei în apărare şi trei în faţă, iar el voia să le facă pe toate. Deşi îl foloseam în atac, el  bătea auturi, degaja de la poartă.  Îi ziceam: <Gigel, lasă fundaşii să repună de la margine, tu stai în faţă, driblează-i şi dăi goluri>. Îl puneam să lovească mingea şi cu stângul şi cu dreptulNu era prea dezvoltat, era slăbuţ”.
În septembrie 1976, pe când avea 11 ani, Gică Hagi a participat sub comanda lui Cornel Bădilă la prima competiţie, Cupa Speranţelor (un campionat naţional de minifotbal pentru copii sub 12 ani, organizat la Constanţa). Echipa lui s-a clasat pe locul 2. “Am pierdut finala cu Târnăveni, care am aflat mai apoi că a folosit jucători mai mari ca vârstă”, spune cu regret antrenorul .
Hagi a devenit campion anul următor , după o finală cu Baia Mare, şi a fost declarat cel mai tehnic jucător al turneului.“Îmi amintesc că a fost o bucurie extraordinară. Părinţii şi rudele copiilor au intrat pe teren şi au vrut să mă poarte pe braţe de parcă eram Helenio Herrera. Cea mai mare satisfacţie am simţit-o însă când Emil Ghibu, de la UCFS, CNEFS-ul de mai apoi, m-a felicitat şi l-a luat în braţe pe Hagi, care fusese cel mai bun din 300 de copii”, a mai povestit Cornel Bădilă.  
“Sunt mândru că l-a descoperit pe Hagi, dar nu am pretenţii să mi se recunoască meritele pentru asta. Sunt un tip rece, consider că mi-am făcut datoria. Lui Bukossy i-am dat şi pe  Sandi Popovici, care a fost aceiaşi generaţie cu Hagi. Prin mâinile mele au mai trecut Gache, Borali, Mănăilă sau Dorel Zamfir”, Cornel Bădilă – antrenorul care l-a descoperit pe Hagi la Casa Pionierilor Constanţa
După acea performanţă, în Constanţa începuse să vorbească despre minunea Hagi. Numele său a apărut în presa locală şi în ziarul Sportul . Pentru Hagi a urmat saltul la juniorii Farului, unde a avut carnetul de legitimaţie nr.97.515. “I l-am cedat lui Iosif Bukossy, aşa cum procedam, de altfel, cu toate grupele. Mi-am făcut datoria! Alimentam cu tinere speranţe clubul fanion al oraşului. Am fost prieten foarte bun cu Ioji, Dumezeu să-l odihnească, ne cunoşteam ca doi fraţii. Discutam, ne consultam, totul pentru binele fotbalului din Constanţa”, a mai dezvăluit Cornel Bădilă, care a lucrat 30 de ani ca antrenor la Casa Pionierilor din Constanţa pe un salariu lunar între 1.200 de lei şi 1.700 de lei.

“Juca fotbal toată ziua”

Cornel Bădilă povesteşte că Gică Hagi juca fotbal de dimineaţa până seara. “Locuia în cartierul Coiciu, pe strada Rândunelelor. Făcea 10 minute pe jos până la teren. După antrenamente se ducea şi mai juca fotbal cu copiii pe maidan. Cu o zi înainte de meciuri, chiar le spuneam părinţilor să nu-I mai lase să bată mingea toată ziua, ca să fie odihnit. Tatăl său, nea Iancu era nelipsit de la teren. Nu l-au lăsat însă pe Gigel în cantonamentele pe care le făceam”, a afirmat fostul antrenor.
“ Îi urez multă sănătate şi să-şi îndeplinească toate dorinţele! Hagi este un om ieşit din comun, foarte respectos. Ne salutăm când ne întâlnim, dar nu ne-am mai văzut de mult. Ochii care nu se văd se uită”, Cornel Bădilă – antrenorul care l-a descoperit pe Hagi la Casa Pionierilor Constanţa
FCSB Video



Hagi i-a învăţat fotbal pe turci. Era foarte concentrat înaintea fiecărui meci, intra în febra lui, începea să vorbească precum un om bătrân, era foarte serios. A fost un jucător excepţional –Claudio Taffarel, fost portar Brazilia




În meciul contra Columbiei, de la CM 1994, Hagi a reuşit un gol magnific. Am amintiri urâte de atunci, aveaţi o Generaţie de Aur. O echipă formidabilă, care a jucat un fotbal de calitate şi îl avea şi pe Hagi - un jucător uriaş – Carlos Valderrama - fost internaţional columbian




Ștefan Petcu: ”Hagi se ținea după mine când ieșeam în oraș, dar îl trimiteam acasă”

Gică Hagi a jucat la Farul Constanța între 1982-1983, perioadă în care a jucat 20 de meciuri și marcat 10 goluri.

Pe atunci, Gică era doar un junior care promitea mult. Idolul tribunelor și al puștiului Hagi era Ștefan Petcu (58 de ani).
Fane Petcu a rememorat pentru Sportnews.ro cum l-a cunoscut pe Hagi: ”Aveam 20 de ani când tot auzeam că e unul micuț foarte talentat la Casa Pionierilor. Cum parcul unde se antrenau copiii era foarte aproape de stadion mă duceam din când în când să-l văd pe Hagi. Era drăcos!”.  
Peste cinci ani, Petcu s-a trezit că puștiul-minune i-a devenit coleg de echipă. Hagi nu a scăpat de gura bogată a lui Fane Petcu, un mijlocaș cu o tehnică sclipitoare, dar foarte capricios. ”Jucam acasă cu CS Târgoviște. Hagi titular, eu căpitan de echipă. Era îndrăgostit de minge. Cum o primea, cum o aresta. O lua de unul singur de la mijlocul terenului și n-o mai dădea la nimeni. La pauză, aveam 1-0, marcase Gică, dar l-am luat în tare în vestiar: <Machedoane, dă-i drumul la minge, să câștigăm. Trebuie să luăm prima, am nevoie de bani, ca să ies în oraș>. În repriza a doua jucat bine, a mai marcat o dată și a dat două pase de gol. La final mi-a zis: <Acum îți place?>. I-a spus <Așa da, am și eu bani de restaurant>”.
Petcu era un fotbalist căruia în plăcea viața. ”După antrenamente și după meciuri ieșeam cu Dorel Zamfir să ne distrăm, la discotecă, la restaurant. Hagi ne urmărea, se ținea după noi. Nu-l luam cu noi. Îl trimiteam acasă. <Du-te și odihnește-te, că ai timp să te distrezi>”, a povestit Fane Petcu, actualmente antrenor la Academia Hagi. 
”Hagi este mare de tot. Noi, cei de pe lângă el, vrem să-l ajutăm să-și vadă visul cu ochii. Proiectul său va începe să dea roade. Investește enorm în Academie”, a închiat Petcu.  
http://www.tvrplus.ro//editie-profesionistii-cu-eugenia-voda-316335


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More